چرا ربا برچیده نمیشود ؟

چند سوال در راستای برچیده شدن ربا مطرح است :

سوال اول :

وقتی حکومت اسلامی برقرار است چرا بانکها را ربوی می‌دانید؟

جمهوری اسلامی حرکتی ست در زمان غیبت امام معصوم به سمت تمدن اسلامی و جامعه ی مهدوی.

جمهوری اسلامی از 23 بهمن 57 شکل گرفت، درحالیکه همه ی نهادها همان روش طاغوتی را ادامه میدادند.

به مرور زمان قانون اساسی شکل گرفت و ساختار جامعه به سمت اسلامی شدن حرکت کرد.

برخی مراکز فساد عیان سریعا جمع شد(مشروب فروشي ها)؛

برخی در گذر زمان اصلاح شد(ارتش)،

برخی از نهادها اسلامیزه التقاطي گردید(بانك از سال 62).

برخي با روكش اسلامي و ساختار طاغوتي ادامه حيات ميدهد(دانشگاه آزاد اسلامي).

برخی نهادها هنوز هم به شکل طاغوتی خود عمل میکنند (فوتبال).

.

وظیفه ی عموم جامعه است که هرکس در بخش تخصصی خودش طاغوت را نفی کند و به اصلاح فردی و ساختاری فرآیندها بپردازد. جمهوری اسلامی بهترین نهادی ست که این فرصت را فراهم آورده و وظیفه ی ما را سنگین تر از دیگران کرده است. اگر جمهوري اسلامي بنود اساسا فرصت طرح بحث هم به وجود نميآمد.

البته يك آفت بزرگ جمهوري اسلامي را تهديد ميكند كه در حكومت طاغوت اين خطر وجود ندارد. اينكه عوام ، وجود ساختارهاي غلط در جمهوري اسلامي را به پاي اسلام بنويسند و دشمنان ضعف اسلام در جامعه سازي را القا نمايند. اين آفت غير قابل اجتناب، نياز به مجاهدت روزافزون جبهه ي انقلابي را طلب ميكند.

.

سوال دوم :

کدام مراجع بانکداری فعلی را ربوی می‌دانند؟

هیچ کدام از مراجع کلیت بانکداری را ربوی مطلق نمیدانند و هیچ کدام هم کلیت بانکداری را اسلامی مطلق نمیدانند.

هر یک از مراجع بزرگوار، به بخش هایی از بانکداری ایراد وارد میکنند. مثلا عموما دیرکرد را ربا میدانند. عموما فاکتورسازی را حرام میدانند. عموما توجیه نبودن مشتریان را از شکل گیری عقود مشکل میدانند.

به طور کلی مطالعات میدانی بنده نشان میدهد، حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی بیشترین اشکال را بر معاملات بانک وارد کرده اند. حضرت آيت الله جوادی آملی هم انتقادات تندی دارند.

.

سوال سوم :

اگر ربا وجود دارد چرا علما فتوا نمی‌دهند؟

علما كه فتواهاي بسياري داده اند. جستجو كنيد سوالتان را پس ميگيريد.

شايد سوالتان اين است كه چرا به فتواي علما عمل نميشود؟

به نظر من چند دليل عمده وجود دارد.

اولا ؛ آمريكايي بودن آموزشهاي اقتصادي در ايران است. آمريكا را مساوي شيطان بزرگ در نظر بگيريد به عمق فاجعه پي ميبريد. دانشكده هاي اقتصاد كشور با تعصب بسيار زيادي، به آموزه هاي اقتصاد ربوي غرب ايمان دارند، به طوري كه صراحتا اسلام را فاقد اقتصاد ميدانند و دخالت علماي ديني در اقتصاد را رد ميكنند.

ثانيا ؛ نظام اقتصادي قابل دفاعي ارائه نشده است. وقتي بخواهيد نرخ بهره را از اقتصاد پول مبنا حذف كنيد، دچار تناقضات ساختاري ميشويد و نميتوانيد يك سيستم قابل دفاع ارائه نمائيد. قانون گذار و دولت هم منطقا ميگويد تا ايده ي جايگزين قابل قبولي ارائه نشود نميتوانيم ساختار فعلي را ويران كنيم.

شاه كليد مسئله پول طلاست، كه ميتواند مبناي تشكيل نظام اقتصادي بدون ربا قرار گيرد.

ثالثا ؛ عمق نفوذ اقتصاد ربوي در لايه هاي مختلف معيشت جامعه ، تغيير سيستم را سخت كرده است. بزرگاني كه طرح جديد را ميپذيرند، فراهم نبودن بستر اجتماعي را مانع اجرا ميدانند. مثلا ميگويند 100 هزار نفر كارمند بانك را چكار كنيم.

براي فهم بهتر دلايل نفوذ ربا ؛ ارجاع تان ميدهم به داستان ويروس سيد مهدي شجاعي.

.

سوال چهارم :

اگر کسی در این زمانه وام نگیرد چطور سقفی برای خود تهیه کند؟

اولا وسیله خرید خانه و ازدواج و حج را خدا تامین میکند. هر موقع صلاح باشد جور میشود. این یک گزاره ی اخلاقی عرفانی نیست، بلکه تجربه ی اکثر خانواده هاست.

اما در بعد مادی و محاسباتی (که موظفیم داشته باشیم) ، بهترین گزینه خرید طلاست. ارزش طلا نسبت به ریال ، از سال 81 تا 90 حدودا 12 برابر شده است. سیستم اقتصادی هم که هیچ تغییری نکرده است. پس این رویه ادامه دارد.

به بیان عامیانه قیمت طلا 12 برابر و قیمت مسکن 5 برابر شده است.  اگر شوک قیمتی سال 90 را هم درنظر نگیریم باز هم طلا با فاصله ی زیادی جلوتر از مسکن است.

nemoodaretala

یک تجربه شخصي برای پیشرفت مادی و خرید خانه و ماشی و کارگاه :

كافيست 10 سال به عقب برگرديد. سال 1383.  آن زمان هم همين شكاف وجود داشت. حقوق اداره كار 140 هزار تومان و يك خانه معمولي 30 ميليون تومان. يعني اگر كسي 214 ماه كار ميكرد و خرج نميكرد ميتوانست آن خانه را بخرد. 214 ماه يعني حدود 17 سال. هر كس با اين مسئله مواجه ميشد به اين نتيجه ميرسيد كه با كار نمتواند خانه دار شود و در نتيجه دلالي و ربا و مشکل ازدواج و …. بروز ميكرد.

از حقوق ماهيانه 140 هزار تومان، 40 هزار تومان هزينه ميكردم و با 100 هزار تومان ، ده گرم طلا ميخريدم.

نتيجتا در پايان سال 83 حدود 120 گرم طلا داشتم. زندگيم هم خوب و راحت گذشته بود. سال 84 حقوقم 150 هزار تومان و در پايان سال 120 گرم طلاي ديگر داشتم. اين رويه تا سال 1391 ادامه داشت.

در اواسط سال 91 من يك كيلوگرم طلا داشتم و توانستم خانه ي موردنیازم را خريداري كنم. مدت 8 سال کار معمولی و زندگی متعادل، برای خرید منزل قابل قبول است.

به همه ي خوانندگان اين مطلب هم توصيه ميكنم به هيچ وجه ريال و دلار را به عنوان پس انداز انتخاب نكنيد. طلا مطمئن ترين و ماندگارترين پس انداز مادی است و با هر سرمايه اي قابل خريداري ست.

يادتان باشد اكثر كساني كه خانه دار و مغازه دار و كارگاه دار شده اند، از طلاي خانوادگي شان استفاده كرده اند. البته اگر به قصد هديه خريداري گردد، اكثر علما از خمس معافش كرده اند.

فرهنگ مردم كشور ما ، تمايل زيادي به پس انداز در قالب طلا دارد. اين فرهنگ در مقاطع مختلف تاريخي جامعه را از بروز بحران هاي اجتماعي نجات داده است. در واقع هوش فوق العاده اسلامي – ايراني ما، پس انداز در قالب طلا را هميشه ترجيح ميدهد و وارد فرهنگ خانواده ها کرده است.

مردم ما در برابر بحرانهاي پولي ريال ، با طلا واكسينه شده اند. همه ي خانواده ها خريد و نگهداري طلا را براي ثبات خانواده و زندگي مشترك ضروري ميدانند.راز مقاومت اقتصادی ایرانی ها در برابر بحران های اقتصادی ای که یکیشان کافیست تا یک کشور را نابود کند همین است.

متاسفانه دولت در این مسئله هم راه غلطی را در پیش گرفته و با وضع مالیات سنگین بر طلا ، قصد دارد به پس اندازهای واقعی مردم حمله کند.

.

سوال پنجم :

استفاده از خدمات فعلی بانکها تا چه حد مشکل ندارد و کمک به سیستم ربوی بانک محسوب نمی شود؟

به هرحال هرگونه استفاده از بانک، کمک به پیشرفت بانک است. البته قبول دارم که رد  خدمات الکترونیک و آبسردکن بانک ، خیلی مشکل است.

دو هفته قبل از نوشتن این مقاله، تجربه ای را به دست آوردم که خالی از لطف نیست. حساب جاری بانکی ام را خالی کردم و کل خریدهایم را با پول نقد انجام دادم . احساس میکنم برکت خوبی بر دارایی هایم حاکم شده است. اولا بیشتر صدقه داده ام ؛ ثانیا به طور غیرمنتظره ای اجناس ارزان تری میخرم ؛ ثالثا همسرم کمتر سفارش خرید میدهد. این سومی اش واقعا معجزه است.

اینکه استاد بزرگوارمان فرمودند : “پدران ما افتخار میکردند که هیچ وقت پایشان به دادگاه و پاسگاه باز نشده است و ما هم افتخار آینده مان این باشد که هیچ وقت پایمان به بانک باز نشده است” مطلب قابل تاملی ست. از این جهت که رفتن به دادگاه و پاسگاه هم مانند بانک، حرام نیست.

.

.

لظفا نظربدهید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>