“بركت سرا” به جاي “بانك”

مركز انتشار ، نگهداري و حمل و نقل “بركت” مركزي ست به نام “بركت سرا” . با توجه به ماهيت طلا و حذف تورم در سيستم اقتصادي جديد، ربا ارزش اقتصاديش را از دست ميدهد.

البته ربا به عنوان يك گناه شنيع، امكان انجام دارد ولي از يك ضرورت اقتصادي خارج ميشود.

Barekatsara_botshekan

بركت سراي مركزي وظيفه ي چاپ “بركت” در ضريب هاي موردنياز جامعه، به صورت غيرقابل جعل دارد. هر مقدار كه طلا دارد توليد پول كند. ريال هاي جامعه را جمع كند و به جايش “بركت” بدهد.

همچنین برکت سرای مرکزی وظیفه تائید اعتبار برکت سراها را برعهده دارد و در صورت سوء استفاده و ورشکستی هر برکت سرا، موسسه مرکزی پاسخگوست.

بركت سراي مركزي، ريال را با بركت معاوضه ميكند و هركس اختيار دارد با ريال يا بركت معامله كند. قيمت هاي فروش هم بر مبناي بركت و ريال درج شود.

نهايتا به اختيار جامعه، ريال ها به بانك مركزي برميگردد و بركت جايگزين آن ميشود.

اين موضوع كاملا عقلاني و بدون ضرر است. نيازي هم به اجبار و يا اكراه ندارد.

اما بركت سراهاي ديگر به جز بركت سراي مركزي، وظيفه ي تجميع ، انتقال و نگهداري “بركت” هاي مردم را دارد.

بركت سراها ميتوانند تجارت الكترونيك فعلي را در سيستم شتاب فعلي انجام دهند و امنيت معاملات را تامين نمايند.

اما نكته مهم تسهيلات فعلي بانك هاست كه در بركت سرا چطور تعريف ميگردد.

اعطای تسهیلات توسط برکت سرا باید عاری از هرگونه ربا باشد. اين موضوع با توجه به ماهيت “بركت” قابل دستيابي ست. يادآوري پس انداز طلاي بانك صادرات كه بدون ربا طلا را پس انداز ميكرد، تجربه خوبي ست.

البته هزینه نگهداری امن و خدمات جابجایی برکت بر عهده صاحب حساب است. البته برکت سرا ها در رقابت میتوانند این هزینه ها را با استفاده از تجمیع سرمایه ها و شراکت جبران نمایند.

همين الان هم بسياري از مردم صرفا به دليل استفاده از خدمات الكترونيك، از بانك استفاده ميكنند كه در بركت سرا هم ممكن است.

پيشنهاد ديگر براي بركت سرا، اجاره ي طلاست. در حال حاضر هم طلا اجاره داده ميشود و ربا هم نيست.

قرض دادن طلا به جای ریال ، در صنف طلا و جواهر اصفهان عملياتي و در حال انجام است. این کار غیرربوی و منطقی ست و قابل گسترش به جامعه با استفاده از واحد مبادلاتی “برکت” است.

پیشنهاد ديگر این است که مثلا در وام مسکن :

 برکت سرا مبلغ 200 برکت ، 40 ماهه، به شخصی وام میدهد. توافق میشود که در سود و زیان این خرید طرفین مساوی شریکند. شخص خانه ای به مبلغ 1000 برکت میخرد. و ماهیانه 5 برکت به برکت سرا میپردازد. پس از پایان اقساط ، خانه قیمت گذاری میگردد. 20% ارزش افزوده خانه (در صورت وجود) در شراکت با برکت سراست که نصفش باید پرداخت شود. همچنین 20% مبلغ اجاره بهای خانه در مدت نصف 60 ماه (راس 30 ماه) هم در شراکت است که باید نصفش پرداخت گردد.

البته این پیشنهاد و سایر خدمات برکت سرا نیاز به ایده پردازی بیشتر دارد. این خدمات توسط واحدهای تحقیقاتی برکت سرا پیشرفت میکند.

نتیجتا؛ برنامه ی اصلاح واحد پولی “بركت” میتواند ربای قانونمند بانک ها را از بین برده و خرید و فروش پول را به حاشیه براند. همچنین نهادی به نام برکت سرا به جای بانک، سازوکار انتقال امن و سریع برکت را با ساز و كار الكترونيك، مدیریت نماید.

7 نظر

  1. باسلام خدمت همرزمان عزیز!
    جنبش شورش علیه طمع توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) تشکیل شده در جهت پیاده سازی اقتصاد برکت مبنای اسلامی تلاش می کند. این جنبش مخالف هر گونه تئوری سازی و عملیاتی کردن اقتصاد سرمایه داری(اکانامی) میباشد.همچنین آرزوی نابودی نهاد های بانک و بورس وبیمه و اوراق قرضه ونظام پولی بازار گونه بدون پشتوانه را دارد.از سایت خوب شما ممنونیم.
    اما چند تا توصیه
    1درست است که بایستی پول اسلامی پشتوانه داشته باشد اما توجه به این حدیث مهم است.امام صادق (ع) در مورد درهم و دينار (طلا و”نقره”)مي‌فرمايد: «هي خواتيم الله في ارضه جعلها الله مصلحة لخلقه و بها تستقيم شئونهم و مطالبهم؛ خداوند دينار و درهم را جهت مصالح خلق قرار داده كه به وسيله آن، امور و خواستهايشان برآورده گردد»
    2الزاما نباید به جای بانک چیزی جایگزین کنیم!مثلا نگهداری پول ممکن است در سیستم جدیدی که میتوانید ارائه کنید بی معنی باشد زیرا میتوانید برکت هارا مثلا کارت به کارت کنید ومقدار برکت نیز در سامانه ای ثبت شده باشد.
    3مشکل بانک فقط ربا نیست بلکه خلق پول نیز هست شما معضل بدهی های کلان اکانامی را نادیده گرفتید و هم چنان می خواهید سیستم برکت سرا این معضل را به دوش بگیرد.

    امیدوارم با هم فکری دوستان همرزم بتوانیم جبهه اقتصادی در این عرصه به وجود آوریم.

    • مدیر سایت

      علیکم السلام و رحمه الله
      1- روند بسط نظریه ی برکت (پول طلا) به این صورت بوده که ابتدا با توجه به اشکالات مادی اقتصاد آدام اسمیتی مطرح گردید. در واقع برای حل سیکل معیوب (تورم – رکود) ، پول طلا مطرح گردید. بدون در نظر گرفتن مبانی اسلامی و فقط برای حل این مشکل اقتصادی ، پول طلا قابل دفاع است. البته پس از مدتی با توجه به مباحث استاد عباسی و علمای بزرگوار به خصوص حضرت آیت الله حائری شیرازی ، موضوع وارد فاز دینی شد که نتایج آن را شاهدید.
      من برای تسلط بیشتر بر کارکردهای طلا ، هفت سال است که در صنف طلا و جواهر مشغولم و تقریبا با همه ی جوانب آن ارتباط دارم.
      .
      2- از نظر مبنایی قبول دارم که جایگزین بانک لازم نیست. اما در عمل برای کارکردهایی چون انتقال سریع الکترونیک “برکت سرا” لازم است. البته فکر میکنم نظرتان مربوط به مضرات تجمیع پول باشد. خیلی روی این مسئله کار کرده ام و به این نتیجه رسیدم که با برکت به مرور نیاز به تجمیع به شکل فعلی از بین میرود و بانکداری عملا به یک شغل بی ارزش تبدیل میگردد و مزیت اقتصادی خود را از دست خواهد داد. (قابل بحث)
      .
      3- بدهی های سنگین اکانامی در نتیجه ی ربا شکل میگیرند. اگر ربا حذف شود این نوع بدهی ها خلق نمیشوند. در مورد خلق پول به شکل آبشاری ، این معضل در سیستم پول اعتباری اتفاق میافتد. خلق اعتبار بدون پشتوانه فقط با پول اعتباری ممکن است نه با پول ثابت.

  2. در ضمن بابت عبارت”پيشنهاد ديگر براي بركت سرا، اجاره ي طلاست. در حال حاضر هم طلا اجاره داده ميشود و ربا هم نيست.”باید عرض کنم اجاره پول اصلا منطقی نیست و ربا محسوب میشود وقتی طلا اجاره داده میشود به عنوان پول نیست.اما اگر روزی به این نتیجه برسیم که طلا و نقره فقط میتوانند پول باشد دیگر نمیتوانیم بابت طلا ونقره به عنوان پول اجاره بگیریم.

    • مدیر سایت

      طلا یک کالاست. مثل آلومینیوم یا آهن یا حتی گندم و یا مثل سیگار .
      شما میتوانید از هر کدام از کالاهای فوق به عنوان پول استفاده کنید. حتی پول الان که کاغذ است هم کاربردهایی غیر از پول دارد. مثلا شما میتوانید یک کاغذ را تبدیل به تابلوی نقاشی کنید و ارزشش را بالا ببرید. یا میتوانید یک کاغذ را به سلیز A4 ببرید و ارزشش بالا برود.

      طلا هم همین طور است. هم میتواند نقش کالایی خود را داشته باشد و هم به عنوان پول استفاده شود. طلا در نقش کالایی خود میتواند ساخته شده به شکل زینت باشد و یا در قطعات رایانه ای استفاده گردد و در همین زمینه میتواند اجاره داده شود.

      اینکه طلا به عنوان واحد پولی بر سایر کالاها ترجیح دارد، در مقاله ی “چرا طلا” آمده است.

      همین الان هم حکم شرعی مجوز اجاره ی طلا در مواردی ست که شخص بخواهد از آن استفاده ی کاری کند و اگر بخواهد بلافاصله تبدیل به پول کرده و از پولش استفاده کند ممنوع است.

  3. استراتژی

    سلام
    برکت سرا یک پیشنهاد خوب و عملی است. همه باید روی آن کار کنیم تا ایده قابل مدونی شود. اگر واحد هر برکت عین فلز طلا باشد (مثلا یک گرم طلا) یکی از مزیت هایش این خواهد بود که جلوی چاپ اسکناس بدون پشتوانه گرفته می شود.

  4. سلام دوستان بنده مقاله را خواندم و بحث های شما را نیز مطالعه کردم بنده چندین سال است روی اقتصاد اسلامی و یک تئوری کاملا جدید و عملیاتی کار میکنم خوشبختانه به نتایج بسیار خوب و قابل قبولی رسیده ام که در آینده نزدیک ارائه خواهم داد ام باید به شما یک نکته مهم را یادآوری کنم که مشکل اقتصاد با تعویض روش معاملات انجام پذیر نیست چرا که عنوان مثال روش ها نرم افزار هایی هستند که در بستر یک سیستم عامل ویروسی نصب می شوند ابتدا باید ویروس ها شناسایی و از بین بروند و گرنه نمیشه ببشر از دیرباز با طلا معامله می کرده ولی هم ربا خوری بوده هم گرسنگی و بازار سیاه و هم مشکلات اقتصادی حل نشده ، شرمنده که اینو میگم نمیخوام نا امیدتون کنم اما هیچ فرقی نداره که مردم طلا دستشون باشه و معامله کنن و یا برگه هایی که حواله طلای بانک مرکزی است دستشون باشه فقط بشرطی که 1- بانک مرکزی حواله بدون پشتوانه تولید نکنه 2- هر لحظه که شما اراده کنی حواله رو بگیره طلا بده بنابراین اگر همین الان بانک مرکزی این دو شرط رو بپذیره روش شما با همین پولهای موجود خود بخود انجام میشه اما بازهم مطمئن باشید مشکل اقتصادی حل نشده باقی می مونه لطفا کمی دقت کنید قضیه مشکل اقتصادی انسانها ریشه ای تر از این حرف ها است اگه خدا بخواد و زنده بمونم به همین زودی ها نظریه خودم رو ارائه می کنم التماس دعا

    • عليكم سلام صادق عزيز
      رباخواري سازمان يافته و اجتناب ناپذير كنوني تنها بر بستر پول اعتباري ممكن است. رشد اقتصادي و تمدني در ايران باستان و يونان باستان و قرون اول اسلام و قرن بيستم آمريكا همگي در شرايط پول طلا اتفاق افتاده است.
      اگر بانك مركزي نسبت تعادل بين ريال و طلا برقرار كند كه خيلي خوب است و ريشه ي خيلي مشكلات از بين ميرود ولي هيچ بانك مركزي كشوري بعد از 1971 نتوانسته به امضاي روي پولش متعهد بماند. ضمنا مسئله ي تحريم را هم نميتوانيد با اين موضوع حل كنيد. همچنين مسئله ي نفوذ پول در جوامع ديگر و الزام بانك مركزي براي برقراري تعدال عرضه و تقاضاي پول را هم در نظر بگيريد.
      .
      از نظريه ي شما استقبال ميكنيم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*