فلسفه حرام بودن حقوق کارمندان بانک

حضرت آیت الله ؛ جوادی آملی به شدت از سیستم ربوی بانک‌ها انتقاد کردند :

bank_personel

بانك‌هاي ربوي در حال جنگ با ما هستند و هر چقدر هم آدم فرياد مي‌زند باورشان نمي‌شود، كسب و كار از طريق اين بانك‌ها حرام است. اين بانك‌ها كمرشكن هستند و خدا هيچ مسلمان و حتي هيچ كافري را گرفتار آنها نكند.

اگر كسي در يك مؤسسه‌اي كار كند كه كار و در آمد آن حلال است، در نتيجه حقوقي كه از آن مؤسسه مي‌گيرد نيز حلال است، ولي اگر در مؤسسه‌اي كه كار آن حرام است مشغول به كار باشد، درآمدي كه از اين طريق به‌دست مي‌آورد نيز حرام است. شخصي كه يك كارمند بيچاره‌اي است و در بانكي كه ربوي است كار مي‌كند و از طريق گرفتن سود درآمد كسب مي‌كند، حقوقي كه آن كارمند از آن بانك مي‌گيرد حلال نيست، چرا كه حقوق حلال در برابر كار حلال است.

خداوند در سوره بقره، ربا را جنگ با خود اعلام كرده است.

اگر پول در خدمت كار و توليد قرار بگيرد، براي خيلي از افرادي كه بيكار هستند شغل ايجاد مي‌شود. در حالي كه كاشتن و توليد علف به هيچ وجه به كود و سم و همچنين هيچ گونه سواد و دانشي احتياج ندارد، ما با كشتي از برزيل علف وارد كشور مي‌كنيم.

غالب اين كارگران بيچاره كه جنگ را نيز همين‌ها اداره كردند و خدا نيز خداي همين‌هاست، شايد ماهي يك بار هم نتوانند از گوشت تغذيه كنند. ما اگر علف را وارد نكنيم و يك كمي عرضه داشته باشيم و اختلاس نداشته باشيم، در نتيجه كار توليد مي‌شود و مشكلاتي از قبيل گراني، طلاق، اعتياد و8 ميليون بيكار در كشور نخواهيم داشت. اين تعداد بيكار كه تافته‌هاي جدا بافته نيستند و هر كدام عضو يك خانواده هستند و هر خانواده‌اي سه چهار نفر هستند، پس ما هر روز بيش از 25 ميليون ناراضي در خانه‌ها داريم.

در زمينه اقتصادي بايد ايستادگي داشته باشيم و نه ايستادن، اينكه كسي سر چهار راه در حال گدايي كردن است، در حقيقت نشسته است ولي آن اقتصاد‌داني كه روي ميز خود نشسته است، او ايستاده است. ملتي كه جيب و كيف آن خالي است نشسته است و مقاوم نيست. قرآن نگفته كه مال چيز خوبي است اما فرموده مال مايه دوام و قوام شماست و اگر مي‌خواهيد به بيگانه بگوييد نبايد جيبتان پر باشد، چون ملت گدا قدرت ايستادن ندارد.

ما در تعبيرات فارسي ادبيات سنگيني مثل قرآن و روايات اهل بيت نداريم، بنابراين به كسي كه پول ندارد مي‌گوييم گدا كه اين اصطلاح بار علمي ندارد اما در زبان عربي به كسي كه پول ندارد مي‌گويند فقير كه اين بار علمي دارد چون كه فقير به معناي كسي است كه ستون فقراتش شكسته و توانايي ايستادن ندارد.

 

لازم به ذکرست ؛ این بیانات مهم روز چهارشنبه 11 فروردین 95 در جمع مدیران شهرداری قم مطرح گردید.

 

منبع : جوان آنلاین

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>